{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor rider DU med kandar?
  • #1   25. mar 2013 årh nej.. det trækker op til storm på Hg...

• #2   25. mar 2013 http://www.hestegalleri.dk/forum/sogeresultat?sort=5&search=kandar

Læs forum og få svar - der er 100 emner om det.

• #4   25. mar 2013 jeg rider ikke med kandar, men gjorde jeg var det for at lære hesten nye øvelser så den var en smule mere opmærksomforan, feks passage osv.......

• #5   25. mar 2013 Kunne også godt tænke mig at høre svar fra folk, der rider med det, jeg har altid gået og tænkt på, om det kun er for at kunne starte stævner, eller om der er nogen egentlig grundt ... noget, jeg overhovedet ikke forstår, er, at kandar er påkrævet i de høje dressurklasser - hvad så hvis ens hest er lydig og velfungerende på almindeligt todelt eller sågar en sidepull, men man ønsker at starte høje klasser? Nu ved jeg ikke en disse om varmblodssport, så mere tør jeg ikke sige, men det er da helt væk efter min mening. Vi kræver da heller ikke, at hesten skal gå med stangbid, bare fordi den skal gå VM i T.1 - selvom langt de fleste topryttere rider med stangbid, er det, så vidt jeg ved, ikke et krav, uanset hvor høje klasser der rides ...

• #6   25. mar 2013 Jeg rider ikke med kandar på min nuværende hest (endnu). Jeg har redet med kandar på to tidligere heste, som jeg selv uddannede mere eller mindre fra bunden. Det var dengang i tidernes morgen, hvor alt fra LA2 og op blev redet på kandar, så hvis man ville ride stævner, så var der ikke noget valg. Det var lige tidligt nok, synes jeg.... Nu er kandaren valgfri fra MB og obligatorisk fra MA, hvilket giver meget mere mening.

Nu er biddet altså ikke stærkere end hånden, der holder i tøjlen, og sålænge man er obs på det, er det et udmærket redskab. Det er jo ikke meningen man skal sidde og trække i tøjlen....

For mig er det et led i hestens uddannelse, at den kan rides på kandar. (Her ser jeg bort fra de heste, som ikke har plads til bid i munden). Kan man bruge det korrekt, giver det nogle fordele i forhold til trensen (det kan man læse om i Bent Branderups bog Ridning på kandar eller i Phillippe Karls Twisted Truths of modern Dressage). Jeg rider med en noget andeledes tøjleføring end de fleste gør, hvilket giver mig mulighed for at indvirke seperat med de to sæt tøjler.

• #7   25. mar 2013 Sålænge man kan finde ud af at bruge det så kan jeg ikke se problemet. Personligt mener jeg at man skal kunne ride mb klasser på alm. Trensebid inden man kaster sig ud i at ride med kandar smiley

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #8   25. mar 2013 Stine Blom J: hvilken dejlig, saglig argument. Skønt at se i hele kandar-palaveren!! Thumbs up!

• #9   25. mar 2013 Der er jo TUSIND oplæg om hvorfor og hvorfor ikke...
    - Læs dem så får du mangle forskellige svar.

Jeg ser personligt heller ingen problem i det, og den eneste grund til
    du sikkert skriver du kunne aldrig drømme om at bruge det, er sikkeret din manglende erfaring og viden om kandaren, og at mange syndes
    det er ondt og er bleven et tabu, fordi alle her inde på HG er bidløse osv.
    Det er virkelig sådan jeg ser det smiley Min mening smiley

Nu er du jo endnu ikke så gamle, og i din alder tager man i mod alt der står og hvad man høre rundt omkring, jeg tror helt sikkeret at din holdining til trense og kandar vil være en anden om nogle år..

Jeg har også selv reden med kandar på min tidligere m-hest, og har fået hjælp til det, jeg ser det også som en del af konkurrance hestenes uddannelse, som Stine Blom J siger! smiley

• #10   25. mar 2013 Bravo Stine Blom J!

• #11   25. mar 2013 Jeg rider med det da jeg tror på de akademiske principper som ikke er ligesom den moderne vi ser til stævner. Så jeg rider med det engang imellem

• #12   25. mar 2013 Stine Blom du beskriver det rigtig og flot.

• #13   25. mar 2013 Jeg rider med en kandar stang, har ikke de to bid men bare stangen.
    Da jeg rider udfra BB ideer. Og jeg har virkelig fået en øje åbner!!
    Stangen bruger jeg kun til at løsgøre og flytte underkæben smiley
    Men bravo til Stine Blom.

• #14   25. mar 2013 Fordelen ved en stangbid er man kan ride med en eller 2 hænder da biddet ikke deler sig som et delt bid. Et delt bid får ofte folk til at sidde uroligt med hænderne da biddest sider er uafhængig af hinanden. Derfor i den akademiske verden starter du på kandar også når hesten er færdig udlært er det med delt bid da delt bid er sværere at ride med end stang.

• #15   25. mar 2013 Jeg rider ikke med det endnu på min egen. men jeg skal til at ride med det når jeg er klar. Jeg har redet med det på andre heste.

Grunden er jeg personligt er vild med kandar er det hele føles så let som en leg, så fremt hesten har lært at gå med det, der skal så få signaler til de mange øvelser og hesten forstår det bare. Så fedt.

Og så er jeg tilhænger af traditionen, jeg synes det er smukt.

• #17   25. mar 2013 meningen med kandarstangen (ren kandar) er KUN at kunne bruge biddet som opløftende når hesten er langt i sin uddannelse mod samlingen. Dvs. at man når man går over til blank kandar styrer og former hesten med sit sæde, og typisk rider med en hånd. Kandar bruges altså ikke til at styre med, skabe opmærksomhed foran med, tage halve parader med eller knække nakken sammen med....

jeg er aldrig nået langt nok med en hest til at ride på kandar, så jeg rider med kapsun. Men jeg synes det er forfærdeligt at brugen af kandar er blevet til at man propper to bid ind i et hestemund (hvilket er bevist at ingen hestemund har plads til) og så rider med korte tøjler.... det er jo den ultimative falliterklæring i dressuren.

• #18   25. mar 2013 Røsle da ikke i akademiske der efter kapsun som du starter med går du direkte til blank kandar... også til kandar med bridon og som det sidste delt bid (2delt- 3 delt ovs.)

• #19   25. mar 2013 what? xD forstår ikke din sætning.

Normalt rider man først kun med kapsun, så med kapsun og kandar og til sidst på blank kandar. Men det er selvfølgelig ikke en regel, bare sådan som folk plejer at gøre. Bent Branderup rider fx med kapsun og hackamore i stedet for kandar på sin Swan.

Er i øvrigt helt enig med Stine Blom J at hvis man er interesseret i ridning med kandar bør man læse Bent Branderups "Ridning på kandar" og Phillippe Karls "Twisted Truths of modern Dressage".

• #20   25. mar 2013 Ps jer 2 der skriver i henter popcorn, bliv voksene om smut hvis i ikke har andet at sige end det!

• #21   25. mar 2013 Et kandar er aldrig stærkere end hånden der fører det - og en utrænet hånd bør aldrig have et kandar mellem fingrene smiley

Jeg synes Stine Blom J ganske godt beskriver min holdning til kandar smiley Og så oplever jeg faktisk af og til at heste, som har rigtigt svært ved at styre spændingen i nakken og kæben falder fuldkommen til ro så snart kandaret kommer på smiley Pludseligt får rytteren lov til at styre med sæde og schenkel frem for at skulle fokusere på hvad der sker med spændinger foran skulderen smiley

Kandaret er som alle andre midler godt til nogle heste og knap så godt til andre smiley

• #22   25. mar 2013 Røsle jeg har været hos bb og rider efter hans principper... han fortæller selv at den sværeste kunst er at ride på delt bid .
    1) kapsun
    2) kapsun + stang
    3) stang
    4) bridon + stang
    5) delt bid.

• #24   30. mar 2013 Tina A:
    Det er ikke heeelt rigtigt, så vidt jeg har fået forklaret og har forstået det i hvert fald..
    Det er enten en kapsun eller et trensebid man starter med i hestens uddannelse, afhængig af hvilken del af hesten, det er der har mest brug for at blive korrigeret og løsgjort. Kapsun løsgører nakken og trensebiddet løsgører kæben. Så det afhænger af hesten, hvilken man bruger i starten af hestens uddannelse.
    Dog er kapunen mest populær, da den er så god til at stille hesten korrekt med. Derfor er det oftest den, der bliver brugt.

Ergo er det enten:
    1) Kapsun
    2) Kapsun + kandar
    3) Blank kandar

Eller:
    1) Trensebid
    2) Trensebid + kandar
    3) Blank kandar

Blank kandar er altid det sidste led, da det kræver (som Røsle skriver), at man kan stille og bøje hesten kun gennem sædet og ikke længere har brug for kapsun/trensebid til at korrigere. Kandar giver det sidste løft i de samlede øvelser.

• #25   31. mar 2013 det er kun meget øvede ryttere der kan håndtere det. og øvede ryttere behøver jo ikke, for de er øvede

• #26   31. mar 2013 The vegan way of life: Det er ikke hvad jeg har lært hos bb og jeg kan skam godt se meningen i det er sværere at sidde stille med hænderne når biddet er delt og derfor skal bruges i hver side i forhold til en blank kandar der kan man ride med en hånd da uanset hvilken tøjlen du tager i er presset det samme...

• #27   31. mar 2013 Det er hvad jeg har lært at to af Bent's Riddere + fra en video/film af hans, hvor han forklarer det.
    Du gør mig helt i tvivl, jeg vil lige se om jeg kan finde noget video eller lignende smiley

• #28   1. apr 2013 hehe smiley

Kommentér på:
Hvorfor rider DU med kandar?

Annonce